Eerste dagen in Tanzania

7 april 2018 - Arusha, Tanzania

Hodi, hodi!

Daar zijn we dan eindelijk, in Tanzania! Om 6 uur ‘s ochtends kwamen we aan op het vliegveld van de Kilimanjaro. Daar werden we opgehaald door iemand van Do4Africa, de organisatie waarmee we reizen. Al na vijf minuten rijden, werd de chauffeur aangehouden door de politie, waar we vervolgens ruim 20 minuten hebben stilgestaan (…geduld). Aangekomen bij het Sibusiso centrum, werden we vriendelijk ontvangen en kregen we ons huisje te zien. Het centrum is zeven hectare groot en een soort parkachtige omgeving met allemaal huisjes erop. Er is een keuken, een school, een boerderijtje (met een koe, twee geiten wat kippen), een kantoor en verschillende woonhuisjes. Ook lopen er over het hele terrein apen rond.

Na even een opfris moment, werden we meteen rondgeleid over het hele centrum en aan iedereen voorgesteld. De mensen waren heel vriendelijk!

De komende maand zullen wij betrokken zijn bij het volleybalteam dat mee zal doen aan de Special Olympics 2019. Het team bestaat uit kinderen met een licht verstandelijke beperking gemixt met kinderen zonder beperking. Onze taak is om de coaches te observeren en adviseren over de opbouw en aanpak van de trainingen. Tijdens het eerste overleg hadden de coaches besloten dat de trainingen zouden duren van 06:00 tot 09:00 en van 16:00 tot 19:00 (volgens mij hebben ze er zin in). Wij schrokken wel een beetje van die tijden, haha!

De volgende dag zijn we de stad in gegaan om een Tanzaniaanse simkaart te halen, geld te pinnen en boodschappen te doen. Later op die dag zijn we naar wat klasgenoten gegaan die verderop in Arusha verblijven. In de avond gingen we met zijn allen uit eten op een bijzondere plek. Het was een groot terras met allemaal verschillende restaurants eromheen. Toen we een tafel uitgekozen hadden, kwam vervolgens van elk restaurantje iemand naar ons toe om een menukaart te geven. Gevolg: daar zat je dan met acht menukaarten voor je (en we kunnen al zo goed kiezen… not). Vervolgens bleven alle obers om ons heen staan terwijl we een keuze maakten. Zit je dan, met tien mensen om je heen die meekijken. Het was wel super leuk dat iedereen bij een ander restaurantje wat kon bestellen. We hebben heerlijk gegeten en een gezellige avond gehad!

De terugweg was een hele belevenis! We reden met de taxi in het donker door de stromende regen. Daar gingen we dan, over de blubberwegen met beslagen ramen. En je moet je even voorstellen dat er geen straatverlichting is. We reden ongeveer 20 km per uur en niet alle ramen konden dicht, dus op sommige plekken zat je niet veilig. Toen we eenmaal bij Sibusiso aankwamen, moesten we nog en heel stuk door de regen rennen. We kwamen drijfnat thuis! Denk je eindelijk lekker thuis te zijn.. is er geen stroom en geen water! Welkom in Tanzania!

1. Marenda:
    7 april 2018
    Echt super leuk om te lezen! En het filmpje is ook erg leuk! Jullie maken wel vanalles mee. Succes! Groetjes!
  2. Saskia:
    7 april 2018
    Veel plezier en succes Rosanne!
  3. David:
    Leuk!!
  4. Irene:
    7 april 2018
    Ik dacht vandaag nog: hoe zou het met janneke zijn. Gaaf wat jullie mee maken.
  5. Gerard:
    7 april 2018
    Mooie start dames! Ik ben benieuwd of jullie je er 'thuis' voelen.
  6. Opa:
    7 april 2018
    Je moet wel durven hoor! Wel heel primitief. Succes en sterkte! En... veel plezier!
  7. Oma:
    7 april 2018
    Prachtig Janneke,IK leef met jullie mee,en zie het voor me en.toch lachen.
  8. Opa en Oma de Haan:
    7 april 2018
    Geweldig zo wat een ervaring jullie waren voorbereid maar de werkelijkheid zien jullie nu tof hoor.
    Succes en vele groetjes.
  9. Magda van keulen:
    7 april 2018
    Hoi janneke en roos, leuk jullie eerste belevenissen en een inkijk in jullie huisje, zo gaat het gelijk voor mij ook leven.
  10. Annie Munneke:
    8 april 2018
    Leuk om te lezen en zien! Ben gistermiddag teruggekomen uit de Ukraine. Groetjes Annie
  11. Broer Willem:
    8 april 2018